Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O nedostatečnosti slov

(Přespříštěroční přípodotek k eseji Listy a kříže z 15. října 2011 a ostatně také k textu Malá česká města z roku pozdějšího.)

 



Na psaní mě nejvíc trápí jedna věc. Jeho lopotné výsledky zdaleka nedosahují , pokud jej někdy vůbec obsahují, pocitu z procházky přírodou. Přitom jím mají být, celý život. Jím, nebo aspoň jeho zrcadlovým obrazem.

 

Míval jsem teorii o psaní, o slovech, o oné linearitě, která nás vytrhla z magična bezdějinnosti, o níž mluví Vilém Flusser (který mi při studiu tolik dal, a jehož teorie s mými během života sespřádanými myšlenkami – jak mi teď dochází – perfektně souzní). O linearitě, která se ovíjí kolem vábivé iluze prehistorického bezčasí, průhledná, ale nikdy nám nedovolující udělat ten jeden krok, k němuž (nejspíš někteří) cítíme tak silné pnutí. Že jej s alespoň zdánlivou úspěšností vykonal Werner Herzog při objevování Jeskyně zapomenutých snů pomocí videokamery, také není ve světle tohoto odstavce ani náhodou, ani záhadou, naopak.[1]

 

Nebyla to teorie nijak ucelená, spíše určité nutkání vyslovit nevyslovitelné o nevyslovitelném. Možná se skládala spíše z obrazů než ze slov. Myslím, že na vědomé úrovni mi s léty uniká, i když tam vevnitř je pořád jako stejně silné lano, zakončené hákem mezi žebry. Jednou jsem s ní seznámil kamaráda, když zrovna měl tak akorát krabicového vína, aby chápavě přikyvoval. Pod námi se třpytila světla na noční hladině Moravy, a pokud si to dobře vybavuji, psaní – slova – tehdy bylo hledáním světla ve tmě pod mostem.

 

Jedno máme společnější než jiné (vlastně je to asi to jediné, říká stydlivost), já a můj autorský vzor China Miéville. Pokud bych měl sám po sobě opravdu tvrdošíjně požadovat pojmenování smyslu života, toho, co bytostně potřebuji přinést do společné pokladnice, než se obrátím v prach, je to tohle. Honba za překonáním jazyka. Přičemž překonání není to správné slovo, od toho tu byl ten, který po životě věnovaném právě jazyku objevil sílu mlčení.[2] Spíše jde o potřebu přiložit jazyk ke světu tak těsně, až spolu splynou, nejen ve zkušenosti sémiotika, který má jako jediný z tvorů to štěstí, že pro ni nemusí jít daleko, ale i v hlubokém niterném naplnění básníka.

 

Dny a týdny měnící se v léta frustrace z toho, že každé slovo, které napíšeme, je jen nepatrnou slupkou významu, kterého je schopno. Slupkou tak tenkou, že ve špatný den může vyvolat až slzy vzteku. Věty, které ztrácí většinu své síly ještě dřív, než započnou být psány, neboť myšlenka – ta lehkonohá běhna – dávno podléhá novým manýrám.

 

Většina autorů se na svá díla dívá skrze prsty kvůli tříbení pocitu vlastní méněcennosti, který je tím, co pomáhá egu udržet si zdravý rozum. Já jim v nihilističtějších chvilkách se skřípáním zubů nevyčítám ani tak to, jaká jsou, jako to, čím jsou. Narací. Narativ je sice dědicem oněch předpísemných časů, ba je naším nejsilnějším spojencem při pátrání po nich; jenže ve své současné podobě potřebuje jazyk natolik hutný, schopný unést tolik civilizačního nánosu, že přes něj není na svět vůbec vidět. A já toužím, tak toužím a v nemožnosti naplnění té touhy vztekle klopýtám, po jazyku lehkém a průhledném jako muší křídlo, ještě tenčím, snad po ne-jazyku. V takových chvílích mi zůstávají pouhé dva texty, u nichž mě fakt vlastního autorství těší: INRI a Krátké zamyšlení nad smyslem života. Zvláště v prvním jsem se – alespoň se tak optimisticky domnívám – jedinkrát přiblížil k praktické ukázce toho, o čem teoretizuji:

 

„A přesto o něm napsali, že byl mrtvý v ten okamžik. Byl to okamžik pro dravčí oči, které ho sledovaly, zatím z povzdálí, brousíce si zobáky. Zuby se leskly v tmách jako stříbro, které poutá síly zla, řetězy, které se zarývají domasa démonů, až se z něj kouří. Ten okamžik byl samou nesmrtelností andělů, nekonečně pomalý pohyb rolety, protože každý detail rohlíku, čerstvě vytaženého z pece, je potěchou ducha, nejvyšší lidské esence. Pohyb, který nemohl skončit, agónie napjatá na skřipec nevinnosti.“

 

Tady se to zdá jevit a snad se i trochu dařit. Například v obrazu „agónie napjatá na skřipec nevinnosti“. Tedy setření hranice mezi světem a jeho ztvárněním v textu. Samozřejmě narativ, zvláště narativ prózy, je příliš těžký, aby se mohl vznášet na muším křídle. Všechny ty postavy a jejich životy, jejich psychologie, jejich zážitky, si žádají příliš konkrétní jazyk. Ani poezie bohužel není odpovědí. Jakkoli byl její boj se zákony sémiotiky vítězný, dosáhla toho tím, že obětovala svůj vztah ke světu a stala se jazykem pro jazyk. Kdyby bylo řešení tak „snadné“, nemusel bych přivádět sám sebe znovu a znovu k šílenství. Jsem přesvědčený, že tento nesplnitelný cíl musí být pronásledován v próze.

 

Je o tom přesvědčen zřejmě i Miéville, abych se k němu vrátil, člověk s větší odvahou a vizí, než o jakých by se mi mohlo snít. Přesto, jeho opakovaná selhání mi jen s výsměchem dokazují, že rčení o tom, že „všechno jde, když se chce,“ má své hranice. V Ambasadově se pokusil vytvořit rasu mluvící Jazykem, který nefunguje na základě označování. Pokud by mu to vyšlo, pak by onu hranici mezi jazykem a světem, na niž nás sémiotika tak bolestně upozorňuje, dokázal překročit a stal by se nejspíš prorockým guru mezi lingvistickými objeviteli. Jenže sémiotika se mu vysmála a celou konstrukci mu shodila jako domeček z karet, čehož si nejspíš nevšimly poroty literárních klání, vynášející román tradičně do nebes, ale což muselo praštit do očí každého, kdo se jen ochomýtl kolem humanistických studií. Nyní, v románu Kolejmoří, to zkouší zase jinak, ale síla jeho spojky & (vyjadřující kličkovitost, nemožnost rovné cesty k cíli a snad i dunění kol na kolejích) se vytrácí buď v překladu, nebo v nedotaženosti ideje, přičemž bych si vzhledem k předchozím zkušenostem s překladatelem Milanem Žáčkem vsadil spíše na to druhé. Lze uspět tam, kde se marně snaží taková autorská mysl jako Miévillova? Vzhledem k síle pnutí je minimálně nutné se pokoušet a doufat, že jednou, v té správné kombinaci slov, ve šťastném záblesku prozřetelnosti, či možná při pádu moderní civilizace, zhroucení lineárního času a návratu magie kruhu se v nějakém textu ukáže ten pocit z procházky přírodou.

 

Mimochodem, dnes Kunratickým lesem střídavě zněla a umlkala melodie lesního rohu. Její zdroj jsem vypátral na palouku u zříceniny. Stál tam – mladý muž –, sám, a hrál stromům.

 

Tento text bych rád věnoval Ludovicu Einaudimu s hřejivou vděčností za album In A Time Lapse a zvláště pak za píseň Experience.

 

 

V Praze 8. května 2013

 

 



[1] Doufal jsem se takto konkrétním odkazům vyhnout, pro časté stížnosti na ně upředchozích textů, ale nakonec to není glosa do novin, spíše volné třídění myšlenek. Kdo se chce svézt, sveze se, jiní vystoupí a naleznou vlastní cestu. Pamatuji si sám sebe nejednou zapáleně vztahujícího onu linearitu k současné podobě českého školství. Úsměv na správné tváři je autorovou největší odměnou.

 


[2] Moc se mi tehdy líbila chutná směs kritické skeptičnosti a nábožného uznání, až úcty, s jakou Flusser umístil Wittgensteina na pomyslný vrchol potravního řetězce.

Autor: David P. Stefanovič | středa 8.5.2013 20:18 | karma článku: 5,66 | přečteno: 238x
  • Další články autora

David P. Stefanovič

Média nás ženou přes okraj propasti

Je nejvyšší čas, aby se novináři zastavili a zamysleli. Nesmí nadále podléhat volání davu. Naopak, musí se opět stát jeho průvodci.

7.2.2016 v 23:35 | Karma: 20,26 | Přečteno: 3542x | Diskuse| Média

David P. Stefanovič

Sborník ke stažení zdarma

Vážení čtenáři, stejně jako před rokem, i letos jsme pro vás na Sardenu připravili vánoční dárek: elektronický sborník povídek.

24.12.2013 v 17:29 | Karma: 6,66 | Přečteno: 476x | Diskuse| Kultura

David P. Stefanovič

První muž

První muž

10.8.2012 v 11:03 | Karma: 5,67 | Přečteno: 687x | Diskuse| Poezie a próza

David P. Stefanovič

(bez názvu)

. .

12.4.2012 v 17:44 | Karma: 6,52 | Přečteno: 726x | Diskuse| Ostatní

David P. Stefanovič

Malá česká města

Následující text je úvahou nad současnou a možnou podobou městské fantasy a fantastiky obecně, s inspirací ve street artu, částečně pak také kritickou reflexí mého vlastního díla a nastíněním budoucích plánů.

22.2.2012 v 10:08 | Karma: 7,65 | Přečteno: 650x | Diskuse| Poezie a próza

David P. Stefanovič

E-antologie fantasy a sci-fi povídek ke stažení

Milí čtenáři, dovolte mi předložit vánoční dárek, na jehož vzniku jsem se podílel.

24.12.2011 v 11:54 | Karma: 11,50 | Přečteno: 1263x | Diskuse| Poezie a próza

David P. Stefanovič

Modlitba za dobro, světlo a pana prezidenta

Nakonec mi to přeci jen nedá, abych neutrousil svou krátkou modlitbu za pana Havla.

20.12.2011 v 15:55 | Karma: 14,88 | Přečteno: 915x | Diskuse| Ostatní

David P. Stefanovič

Bláznova ukolébavka

Věčně dokola, zas a zas naráží vlny života na skaliska naší vůle a našeho rozumu, dokud je nerozdrolí a nepozřou.

14.12.2011 v 16:26 | Karma: 6,55 | Přečteno: 770x | Diskuse| Poezie a próza

David P. Stefanovič

Naiva, feminismus a láska

Že přihlášením se na předměty, zaobírající se genderem a feminismem, lezu na začátku semestru do jámy lvové, mi bylo jasné hned.

9.12.2011 v 16:48 | Karma: 13,12 | Přečteno: 749x | Diskuse| Společnost

David P. Stefanovič

Krátké zamyšlení nad smyslem života

Není lehké žít. Když žijete, tak se vás neustále ptají, proč to děláte. Na to nezbývá než pokrčit rameny a možná se lehce pousmát. Proč to dělám? Co dělám? To mi řekněte, pane. Podívejte se, vy vlastně vypadáte docela chytře, a navíc úplně jako Woody Allen, s těmi černými obroučkami a ustupujícími vlasy. Tak se přeci na chvilku posaďte, je tu volná židle, zrovna vedle mě, na terase před útulnou kavárničkou na jednom z velkých pařížských náměstí, zatímco kolem proudí davy leklých ryb.

2.12.2011 v 10:04 | Karma: 7,85 | Přečteno: 927x | Diskuse| Osobní

David P. Stefanovič

Facebook: Vraťte nám Ježíška!

Facebook – sociální síť s úkolem spojit a vzájemně přiblížit celý svět. Tak ho jistě většina lidí chápe, když žádají o „přátelství“ kromě svých známých i celebrity, či lidi z druhé strany zeměkoule, které nikdy neviděli, ale líbí se jim jejich názory.

30.11.2011 v 15:32 | Karma: 11,38 | Přečteno: 932x | Diskuse| Společnost

David P. Stefanovič

Malé noční loučení

"Dear 970,000 friends, If anyone else is riding their bicycle around today, I highly recommend the Phoenix song, "Lisztomania". yours truly, zachary." Zach Braff na Facebooku, 23. 8. 2011

29.11.2011 v 19:46 | Karma: 5,90 | Přečteno: 501x | Diskuse| Společnost

David P. Stefanovič

Krátké vyprávění o hluboké budoucnosti

Milé děti, myslíte si – jako všechny generace před vámi, my nebyli jiní -, že před vaší dobou, plnou technických udělátek a lákadel, která tak podstatně ovlivňují vaše životy, nebylo nic. Máte na mysli jakousi dobu temna, v které jsme pravděpodobně všichni trávili své dny sezením v temném koutě a kolébáním se, či jinak, vy si to ale každopádně nedovedete představit, jak jsme se, u všech ďasů, mohli zabavit.

29.11.2011 v 16:48 | Karma: 11,95 | Přečteno: 819x | Diskuse| Společnost

David P. Stefanovič

Listy a kříže (procházka Olomoucí, 15. října 2011)

Dnešek je v Olomouci jedním z nejkrásnějších dní na procházku, jaké rok nabízí. Podzimní slunce září, a když se správně postavíte, tak ještě hřeje. Studený vítr štípe do tváří tak, že vyvolává od dětství učenou archetypální myšlenku: po příchodu z procházky si v teple a pohodě domova dáte kávu a manželčin, maminčin, či babiččin koláč. V prvé možnosti mi brání život, v druhé a třetí studentský privát, ale nějak to zvládnu. Barevné listí se v paprscích slunce snáší k zemi. Den jako tento vám v podstatě nabízí dvě možnosti: intenzivněji než kdy jindy se přimknout ke své rodině, anebo se naopak se stejnou intenzitou a s o nic menšími blahodárnými účinky úplně odtrhnout od společnosti, spojit se přímo se světem a naprosto filtrovat malichernost, s jakou kolemjdoucí fotografují výzdobu kostela, či hulákají na své bližní v jinak tichém a klidném parku.

28.11.2011 v 18:31 | Karma: 6,80 | Přečteno: 598x | Diskuse| Osobní

David P. Stefanovič

Apologie bílého muže

Být bílým, heterosexuálním, středostavovským, nábožensky nestigmatizovaným mužem je až nechutně jednoduché. Koneckonců tahle menšina řídí již pěknou řádku staletí chod a vzezření naší civilizace a budeme-li si cestou zpět v čase odmýšlet jednotlivé subkategorie (až se dostaneme k onomu podstatnému „muž“), zjistíme, že tak činí od úsvitu věků. Nebo nám to aspoň tvrdí naše patriarchálně determinovaná historie (!)

28.11.2011 v 17:05 | Karma: 11,36 | Přečteno: 909x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 918x
PRista (či PRičník, jak říká kolega novinář), žurnalista (hlavně recenzent), autor beletrie a poezie (žánru fantastického a žánru existenciálního) a přemýšlitel, především o společnosti, jejím směřování a její duši.